اشتباهات در لینک سازی داخلی
بسیاری از افراد که به تازگی فرایند سئو وبسایت خودشون را شروع کردند ، متاسفانه در زمان ساختن لینک ها بدون دقت شروع به وصل کردن صفحات به یکدیگر میکنند و به خیال خود لینک سازی منطقی انجام داده اند . اما در این مقاله قصد داریم 3 اشتباه رایج که کاربران در زمان فرایند لینک سازی آنرا رعایت نمیکنند را به شما یاد آوری کنیم تا استراتژی لینک سازی خود را بهبود بخشید
فرایند لینک سازی داخلی نیاز به دقت بالایی در زمان ایجاد پیوند ها دارد و در صورتی که برای ساخت لینک های داخلی سایت عجولانه و بدون دقت عمل کنید ، صفحاتی که به عنوان صفحات اصلی شما نیستند لینک های بیشتری دریافت کنند و صفحات اصلی در سایه ها می مانند و در واقع استراتژی لینک سازی شکست خورده است
این مقاله شامل لیستی از اشتباهات در زمان لینک سازی درونی سایت است که در ادامه به آن می پردازیم
1- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
همه افرادی که با سئو سروکار دارد میدانند که کلمات کلیدی مهمترین بخش سئو یک صفحه یا یک سایت هستند . کلمات کلیدی به گوگل محتوا و موضوع یک صفحه را نشان میدهند اما اگر در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
تا چند سال قبل برای بهبود رتبه وبسایت کافی بود تعداد زیادی از کلمات کلیدی مورد نظر را در صفحه یا پست مورد نظر اضافه میکردید اما از آنجایی که گوگل همیشه درحال هوشمند شدن است ، با آپدیت و بروزرسانی های متعدد الگوریتم های خود این موضوع را نیز بر طرف کرد
استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد در صفحات و ایجاد لینک از آن صفحه به سایر صفحات ، علاوه بر کاهش اعتبار همان صفحه سبب کاهش اعتبار صفحه لینک شده و همچنین تاثیر منفی در سئو و استراتژی لینک سازی شما خواهد شد
یک مثال ساده ازKeyword Stuffing :
متن خوب :
برای خلاص شدن از شر موش های منزل می توانید از سموم مخصوص برای از بین بردن موش ها استفاده کنید . موجودات موذی که اطراف شما زندگی میکنند ، گاها سبب آسیب رساندن به لوازم منزل نیز میشوند
متن نامناسب :
برای خلاش شدن از شر موش های اطراف منزل ، از سم های موش کش استفاده کنید . سم های موش کش که تولید کارخانه سموم موش برادران موشیان هستند بهترین بازده را برای خلاص شدن شما ارائه مینمایند
در مثال بالا ، Keyword Stuffing برای کلمه موش در مثال دوم به شدت احساس میشود و این موضوع برای گوگل اصلا خوب نیست
راه حل های جلوگیری از Keyword Stuffing
برای جلوگیری از Keyword Stuffing میتوانید راه حل زیر را امتحان کنید
- لیستی از کلمات کلیدی مشابه برای کلمه کلیدی مورد نظر تهیه کنید
- کلمات کلیدی را بر اساس اولویت و میزان دشواری مرتب کنید
- هر زمان که به مقاله ای لینک میکنید ، از کلمات کلیدی مختلف که بر اساس این اولویت بندی مشخص شده استفاده کنید
- سعی کنید از انکرتکست های طولانی تر استفاده کنید
2- از لینک های Dofollow استفاده کنید
استفاده ازلینک های نوفالو Nofollow در سئو داخلی و لینک سازی داخلی صفحات ، تمامی زحماتتان را هدر خواهد داد !
لینک های نوفالو به گوگل اعلام میکنند که : این لینک را دنبال نکن
در لینک سازی داخلی ساخت ، دنبال نکردن یک لینک به معنی نبودن آن لینک است و در واقع لینک سازی بدون فایده خواهد بود
خوشبختانه بصورت پیشفرض در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس لینک های داخلی بصورت Dofollow ساخته خواهند شد و تا زمانی که شما آنرا به Nofollow تغییر ندهید مشکلی نخواهد بود
3- ایجاد لینک داخلی در تگ H
یکی از اشتباهات بسیار رایج در لینک سازی داخلی وبسایت ، استفاده از لینک ها در تگ های (H1 تا H6 ) میباشد . باور کنید یا نه ، پیوند داخلی بین صفحات سایت با استاده از عناوینی مانند H2 و H3 در واقع یک عمل بد SEO محسوب می شود.
Google سرصفحه ها ( تگ های H ) را به عنوان روشی برای سازماندهی صفحه می داند. سرصفحه ها به Google کمک می کنند تا محتوای یک صفحه را تفسیر کند. پیوند داخلی در هدرها خزنده های جستجوی Google را گیج می کند.
اگر انکرتکست مورد استفاده در تیتر برای صفحه مورد نظر مرتبط نباشد ، اوضاع بدتر هم خواهد شد !
توجه داشته باشید که پیوندهای داخلی همیشه نباید با کلمات کلیدی مطابقت کامل داشته باشند. امروزه ربات های Google به اندازه کافی هوشمند هستند که می توانند معناشناسی را تشخیص دهند.
تغییرات مکرر در استراتژی لینک سازی
همیشه اثرگذاری لینک ها و استراتژی های مربوط به لینک سازی کمی زمانبر هستند . به همین جهت برای بدست آوردن بهترین نتیجه میبایست کمی صبر کنید . از ایجاد تغییرات گسترده در استراتزی لینک سازی خود حذف و اضافه کردن مکرر لینک ها خودداری کنید .
اگر لینک سازی بصورت مناسب و با رعایت اصول انجام شده باشد ، بهترین نتیجه بعد از چند وقت بدست خواهد آمد . پس صبور باشید ……