گوگل «user agent CWS» را به مستندات خود اضافه کرد و تلنگری به توسعه‌دهندگان مرورگرها زد

گوگل مرورگرها را چه‌گونه می‌فهمد؟

Google در سند راهنمای خود، یک «یوزر ایجنت» جدید به نام Google-CWS معرفی کرده است که مربوط به Chrome Web Store (فروشگاه افزونه‌های کروم) است. در راهنمای گوگل آمده است که این «فِچِر» یا بررسی‌کننده درخواست‌های وب­سایت‌ها وقتی توسط کاربر فعال می‌شود، تحت عنوان Google-CWS ظاهر خواهد شد.

چه چیزی برای توسعه‌دهندگان تغییر می‌کند؟

چرا «user agent Google-CWS» اهمیت دارد؟

این موضوع برای توسعه‌دهندگان افزونه‌ها، مدیران سایت‌ها و تحلیل‌گران SEO از چند جنبه حائز اهمیت است:

  • در لاگ‌های سرور ممکن است دیده شود که درخواست تحت user agent گوگل با نام Google-CWS انجام شده است؛ در نتیجه متوجه می‌شوید درخواست از فروشگاه افزونه‌ها بوده است.
  • این درخواست‌ها نوعاً از متادیتای افزونه (URL‌هایی که توسعه‌دهندگان ارائه کرده‌اند) استفاده می‌کنند—یعنی افزونه‌ها یا تم‌ها ممکن است از آن URL ها درخواست بزنند.
  • این «فِچِر فعال‌شده توسط کاربر» (user-triggered fetcher) ممکن است از قواعد robots.txt صرف نظر کند، چون کاربر آن را فعال کرده است.

توصیه‌ها برای مدیران سایت و افزونه‌ها

برای بهینه‌سازی و جلوگیری از سردرگمی ناشی از این user agent، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مطمئن شوید مسیرهای URL که در متادیتای افزونه‌ها قرار می‌دهید، به درستی تنظیم شده و پاسخ‌دهی مناسبی دارند، زیرا گوگل ممکن است آن‌ها را «فِچ» کند.
  • در فایل لاگ خود فیلتر کنید تا درخواست‌هایی با user agent = Google-CWS را شناسایی کرده و تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید افزونه یا تم شما از چه URLهایی استفاده می‌کند.
  • در مستندات داخلی یا تیم فنی، اطلاع‌رسانی داشته باشید که یک user agent ویژه برای فروشگاه کروم وجود دارد و این می‌تواند در فرآیند عیب‌یابی مفید باشد.

پیامدها و چشم‌انداز رو به جلو

به‌نظر می‌رسد گوگل قصد دارد با این اقدام، شفافیت بیشتری در عملکرد بخش فروشگاه افزونه‌های کروم ایجاد کند و همچنین توسعه‌دهندگان و مدیران سایت را وادار به مراقبت بیشتر در نحوه ارائه URL ها و تعامل با سرویس‌های گوگل نماید. افزایش آگاهی نسبت به user agent Google-CWS می‌تواند به بهبود کیفیت کنترل‌ها، امنیت افزونه‌ها و عملکرد زیرساخت‌ها بینجامد.

در نتیجه، توسعه‌دهندگان افزونه‌ها و مدیران فنی وب‌سایت‌ها با مشاهده این تغییر، می‌توانند با دقت بیشتری درخواست‌های سیستم‌های گوگل را رصد کرده و از نگاه تازه‌ای به لاگ‌های خود نگاه کنند تا فرآیندها را بهینه‌تر کنند.

پرشیا وب

دیدگاهتان را بنویسید