لینک سازی و بک لینک

یکی از روش های سئو و بهینه سازی سایت در بهینه سازی بیرون ( off-page) ، لینک سازی یا ساختار لینک میباشد که شامل ایجاد شبکه ای از پیوندها یا بک لینک ها است که منجر به ایجاد اعتبار و اقتدار برای یک صفحه وبسایت میشود .

 

لینک سازی یک فرایند کاملا تخصصی و حرفه ای است که در صورتی که به درستی انجام نشود قطعا باعث ضربه به وبسایت شما خواهد شد

 

لینک سازی به 2 دسته بندی کلی تقسیم میشود :

 

  • لینک سازی داخلی
  • لینک سازی بیرونی

 

در ادامه با این روش های لینک سازی آشنا میشود و اثرگذاری آنها در فرایند سئو را بررسی میکنیم

 

 

چرا لینک سازی مهم است ؟ 

 

عملکرد اصلی لینک سازی کمک به یک یا چند صفحه از وبسایت شما می باشد تا اعتباری از سایر صفحات و بسایت ها از طریق لینک ها کسب کنند

 

لینک سازی داخلی برای یک وبسایت از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است . زمانی که ربات های خزنده گوگل وارد وبسایت شما می شوند ، از طریق نحوه لینک سازی صفحات داخلی سایت شما موارد بسیار زیادی را متوجه میشوند و با بررسی انکرتکست ها و همچنین تعداد لینک های ورودی به یک صفحه ، عنوان صفحه و میزان اهمیت آنها را درک میکنند

زمانی که مدیر یک وبسایت شروع به لینک سازی خارجی ( اصطلاحا بک لینک سازی ) میکند ، تعداد ورودی های با کیفیت به یک صفحه سبب افزایش سئو آن صفحه خواهد شد و بر خلاف این موضوع ، ورودی های بی کیفیت نیز سبب کاهش رتبه صفحه شما خواهد شد

 

لینک سازی - بک لینک link building
لینک سازی – بک لینک link building

 

 

لینک خوب و لینک بد چیست

 

کمی برگردیم به عقب !

 

در گذشته  برای لینک سازی و دریافت لینک های بهتر ، کافی بود تا سایت خود را داخل دایرکتوری های لینک ثبت کنید . دایرکتوری های لینک منابع خوبی برای بهبود سئو سایت بودند . اما بعد از مدتی ، گوگل به دلیل استفاده بیش از حد متخصصین و وبمستر ها مجبور شد الگوریتم های خود را بروزرسانی کند تا معیار هایی برای شناسایی و تفکیک لینک ها  معرفی کند

 

در نتیجه ، گوگل سیستم PageRank را طراحی کرد تا به هر بک لینک امتیاز دیگری بدهد. لینک دهی از وب سایت های مرتبط و مورد احترام تأثیر مثبتی در رتبه بندی شما خواهد داشت. لینک دهی از مزارع پیوند یا منابع غیر مرتبط تأثیر منفی خواهد داشت.

 

 

بعد از مدتی ، گوگل این سیستم ( PageRank ) را نیز از دور خارج کرد !

 

 

بک لینک خوب :

لینک های خوب به لینک هایی گفته میشود که علاوه بر طبیعی بودن از وبسایت های مربوط به حوزه کاری شما که حاوی محتوای مرتبط با سایت شما هستند بدست آمده باشد

 

بک لینک خنثی :

 

پیوندها از وب سایت های غیر مرتبط به درد شما نمی خورد زیرا این محتوا مربوط به کلمات کلیدی شما نیست. گاهی اوقات ، این پیوندها ممکن است از ویژگی “nofollow” استفاده کنند. این پیوند ها درواقع پیوند های خنثی هستند و تاثیرچندانی ندارند

 

بک لینک بد :

لینک هایی که از سایت های اسپم ، مزارع لینک ، سایت های جعلی و سایتهای بی کیفیت که توسط گوگل دارای سابقه پنالتی هستند ، بک لینک های مضرری هستند که نه تنها سبب بهبود رتبه شما نمیشوند  ، بلکه باعث کاهش آن نیز خواهند شد

 

 

چرا لینک سازی مهم است ؟
چرا لینک سازی مهم است ؟

 

روش های ساخت بک لینک برای وبسایت

 

برای سایت بک لینک ( لینک های خارجی ) روش های متعددی وجود دارد . اما مهمترین نکته در زمانی که قصد دارید بک لینک برای وبسایت خود بسازید ، توجه به نکاتی است که در قسمت بالایی گفته شد

 

همواره برای ساخت لینک خوب تلاش کنید ، لینک های نامناسب همیشه هستند 

 

  • محتوا وبسایت
  • پست مهمان
  • پروفایل 
  • شبکه های اجتماعی 
  • وبلاگ نویسی 
  • گروه ها و انجمن ها

 

 

سنجش میزان کیفیت لینک ها 

 

معیارهای و موارد متعددی هستند که میزان کیفیت لینک ها را میتوان با آنها بررسی نمود . رعایت و توجه به کیفیت لینک ها ، سبب بهبود و افزایش سئو سایت شما خواهد شد 

 

مرتبط بودن : مرتبط بودن کلید موفقیت در ایجاد پیوند است . پیوند هایی موثر و مفید هستند که با وبسایت شما مرتبط باشند . هرچه از نظر محتوایی بین وبسایت شما و وبسایت لینک دهنده ارتباط وجود داشته باشد ، نتیجه بهتر خواهد بود

 

Domain Authority و Page Authority  : یک معیار ارائه شده توسط Moz میباشد که پس از خاموش شدن سرویس pagerank توسط گوگل ، برای سنجش میزان اعتبار لینک ها ایجاد شد

 

توجه داشته باشید که Domain Authority و Page Authority  به هیچ عنوان ارتباطی با گوگل ندارند و جزئی از معیار های رتبه بندی و سئو حساب نمیشوند

تنها روشی برای شناسایی صفحات با کیفیت برای تهیه بک لینک های مناسب و با کیفیت است

 

ترافیک : از وبسایت هایی لینک بگیرید که ترافیک آنها حداقل از سایت شما بیشتر باشد . وبسایت هایی که ترافیک کمتری دارند در واقع کمکی به شما نخواهند کرد

طراحی و ظاهر وبسایت : زمانی که قصد دارید از یک سایت بک لینک بگیرید ، به ظاهر و طراحی آن هم توجه کنید ، سایت هایی که دارای طراحی قدیمی و منسوخ هستند ، احتمالا آپدیت نمیشوند

 

آخرین نکات برای شروع بک لینک سازی

 

پس از آشنایی با انواع لینک ها و اینکه چطور بک لینک خوب بسازیم ، وقت آن رسیده که کار لینک سازی را شروع کنیم

 

طراحی استراتژی : ممکن است ایده هایی برای چگونگی شروع به دست آوردن لینک برای وب سایت خود داشته باشید ، اما قبل از شروع به کار ایجاد پیوند شخصی ، تهیه یک استراتژی مهم است. بدون داشتن یک استراتژی ، گم شدن آسان خواهد بود و دانستن اینکه چه زمانی به اهداف خود نزدیک شده اید (یا آنها را از دست داده اید) دشوار خواهد بود.

 

مطمئن شوید که ابزار کافی را دارید :  مطمئن شوید که  ابزار لازم را در اختیار دارید. برخی از مفیدترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل رقبا ، Moz ، Ahrefs ، Majestic و SEMrush هستند

 

البته ابزار های دیگری نیز برای بهبود فرایند ساخت بک لینک وجود دارند که از آنها نیز میتوانید بهره مند شوید

 

میزان موفقیت خود را کنترل کنید : با پیگیری تعداد سایتهایی که از آنها بک لینک گرفته اید یا با مدیران انها مکاتبه کردید و تعداد پاسخهایی که دریافت کرده اید و معیارهای مهم (مانند Domain Authority یا Trust Flow) از سایتهایی که پیوند کسب کرده اید ، موفقیت خود را بسنجید. با نظارت بر میزان موفقیت خود ، تاکتیک های مناسب اتخاذ کنید

 

صبور باشید : تاثیرگذاری لینک ها زمان میخواهد ، اگر صبور نباشید و زود قضاوت کنید ممکن است نتیجه های مناسبی نگیرید . با صبر و

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *