استراتژی لینک سازی داخلی چیست ؟

استراتژی لینک سازی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سئو داخلی یک سایت میبایست به آن توجه ویژه ای داشته باشید . بخش بزرگی از استراتژی لینک سازی ، لینک سازی داخلی وبسایت است که  برای پیشرفت سئو سایت بسیار مهم است

چرا برای لینک سازی استراتژی داشته باشیم ؟

همانطور که قبلاهم در مقالات مختلفی گفته شد ، صفحات داخلی که به یکدیگر لینک میشوند ، رنک خود را منتقل میکنند و باعث رشد یا افت یک صفحه دیگر میشوند که لینک سازی داخلی مناسب ، صفحات اصلی شما را رشد زیادی خواهد داد

به بیان ساده ، منظور از استراتژی برای لینک سازی مشخص کردن اهداف و نحوه رسیدن به آنهاست . زمانی که بحث در خصوص لینک سازی داخلی باشد ، ابتدا باید صفحات مهم و اصلی خود را مشخص کنید . صفحات مهم و هدف ، صفحاتی هستند که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و برای دریافت ورودی بالا طراحی شده اند .

با یک استراتژی مناسب ، میزان لینک های ورودی به این صفحات از سایر صفحات وبسایت کنترل میشوند و سعی بر آن است که تا حد ممکن ، صفحات یتیم سایت را کاهش دهیم

در حالی که بک لینک ها به عنوان راهی برای افزایش رتبه جستجوی شما و جلب مخاطبان جدید هستند ، پیوندهای داخلی نیز می توانند تأثیر مثبتی در سئو سایت داشته باشند. نکته مهم این است که پیوند های داخلی کاملاً تحت کنترل شما هستند ، بنابراین می توانید به محتوایی که برای شما و مخاطبان شما بیشترین اهمیت را دارد پیوند دهید.

در مقاله لینک سازی داخلی به انواع لینک ها و ویژگی های آنها اشاره کردیم و میتوانید به آن مراجعه کنید

استراتژی لینک سازی موفق
استراتژی لینک سازی موفق

چرا لینک سازی داخلی برای Seo سایت مفید است ؟

متخصصنن مارکتینگ در SEMrush تحقیقاتی را در مورد عوامل رتبه بندی سئو انجام داده اند و به این نتیجه رسیدند که مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحات و تعداد بازدید صفحات یکی از عوامل موثر در بهبود سئو یک وبسایت است 
پیوندهای داخلی می توانند با کمک به بازدیدکنندگان در یافتن محتوای مرتبط ، هر دو این معیارها را تقویت کنند
هنگامی که کاربران محتوایی را در وبسایت شما مطالعه میکنند ، با پیشنهاد مطالب مرتبط میتوانید گردش کاربران در وبسایت را بهتر و ساده تر کنید . هم کاربران لذت خواهند برد و هم گوگل از این اتفاق خوشحال خواهد شد !

علاوه بر این پیوندهای داخلی با ارائه مسیرهایی برای خزنده ها می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا ساختار وب سایت شما را درک کنند. اگرچه قدرت آنها به اندازه پیوندهای خارجی نیست ، اما کاملاً تحت کنترل شما هستند ، به این معنی که می توانید از آنها برای جذب بازدید به سایت خود به صورت استراتژیک از آنها استفاده کنید.

برای ساختن استراتژی لینک سازی موفق ، مراحل زیر را دنبال کنید

1- از انکرتکست مرتبط استفاده کنید

انکرتکست متن قابل مشاهده برای یک لینک است که محتوای آن لینک را برای کاربران و ربات های گوگل تفسیر میکند

در استراتژی لینک سازی داخلی موفق ، استفاده از انکرتکست های مرتبط و مناسب مهمترین نقل را ایفا میکند . اما بسیاری از افراد در استفاده از کلمات کلیدی در لینک سازی خود افراطی عمل میکنند که زیاده روی در این موضوع حتما نتیجه عکس خواهد داشت

برای انکرتکست ها ، تلفیقی از کلمات کلیدی و کلمات جذاب برای تحریک کاربر به کلید استفاده کنید

نکته : از استفاده از کلماتی مانند “اینجا کلیک کنید ”  به شدت خود داری کنید

لینک داخلی
لینک داخلی

2- آیا لینک های شما ارزشمند هستند ؟ 

این سوال را از خودتان بپرسید :

  • آیا این لینک ارزش کلیک کردن دارد ؟
  • زمانی که کاربران سایت شما در حال بازدید از وبسایتتان هستند ، لینک های مابین مطالب چقدر جذابیت برای جذب کلیک دارند ؟
  • به احتمال زیاد خوانندگان روی پیوندی که مربوط به متن منبع است کلیک می کنند. اما اگر لینک مورد استفاده شما مرتبط نیست ، آیا کاربران برای ورود به آن از صفحه ای که درحال مطالعه آن هستند خارج خواهند شد ؟ 
 گوگل بر تجربه کاربر (UX) تأکید بسیار زیادی دارد. پیوندهای غیرضروری در واقع می توانند به SEO شما آسیب برسانند ، خصوصاً اگر Google آنها را Spam تلقی کند. اگر پیوندی ارزش کمی را به خوانندگان ارائه می دهد یا هیچ ارزشی ندارد ، نبودن آن بهتر از بودن آن است 
 اولویت بندی “پیوندهای عمیق” که خوانندگان را از صفحه اصلی شما به سمت مطالب خاص تری در سایت شما سوق می دهد ، بسیار مفید خواهد بود

3-تعداد منطقی لینک های یک صفحه

وقتی صحبت از پیوندهای داخلی می شود ، باید کیفیت را نسبت به کمیت در اولویت قرار دهید. Google’s Webmaster Guidelines توصیه می کند ” تعداد پیوندهای یک صفحه را به تعداد معقول  محدود کنید.”

تعداد لینک های یک صفحه بر اساس موارد و عوامل مختلفی میتواند متفاوت باشد . حجم محتوا شاید مهمترین عامل برای تعداد لینک های یک صفحه باشد . از آنجایی که گوگل به UX توجه ویژه ای دارد ، باید به این موضوع هم توجه داشت که آیا این تعداد لینک برای خوانندگان مفید است یا صرفا به منظور لینک سازی ایجاد شده اند ؟

4- لینک ها را در Footer  و Sidebar  قرار ندهید !

گنجاندن تعداد زیادی پیوند در مناطق تعیین شده وب سایت شما می تواند وسوسه انگیز باشد. به عنوان مثال ، برخی از وب سایت ها پیوندهای داخلی غنی از کلمات کلیدی را در پاورقی یا ستون های فرعی خود قرار می دهند. این نوع لینک سازی مخصوصا برای سایت های بزرگ بسیار مشکل ساز خواهد بود 

با حذف لینک های کم ارزش از سایدبار و فوتر ، می توانید به سرعت هزاران پیوند تکراری را از بین ببرید. این تکرار ارزش کمی برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند و حتی ممکن است موتورهای جستجو با جریمه اسپم به شما ضربه بزنند.

موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد ) به جریمه و پنالتی کردن سایت ها معروف و بدنام هستند . اگر تاکنون جریمه نشدید ، به این معنی نیست که در آینده جریمه نخواهید شد

نکته : اگر می خواهید تعداد زیادی پیوند داخلی نشان دهید ، یک راه حل استفاده از محتوای پویا است. به جای نمایش نوار کناری یا پاورقی یکسان در هر صفحه ، می توانید چندین طرح با استفاده از Elementor ایجاد کنید ، سپس مشخص کنید که می خواهید آنها را در کدام صفحات نمایش دهید:

ایجاد لینک در فوتر و ساید بار
ایجاد لینک در فوتر و ساید بار
پیشنهاد ما برای مطالعه : اشتباهات لینک سازی داخلی

5-ساختن فایل محتوای سایت 

ساختن یک فایل اکسل برای هر وبسایتی لازم است ! زمانی که مقالات سات شما زیاد شود ، امکان شناسایی کلمات کلیدی و لینکسازی داخلی مناسب از دست شما خارج میشود . اما زمانی که یک فایل اکسل منظم داشته باشید ، به راحتی با یک نگاه می توانید بهترین لینک سازی داخلی را شناسایی کنید .
حتما یک فایل اکسل تهیه کنید و بر اساس کلمات کلیدی فایل خود را Sheet بندی کنید

6-محتوای قدیمی خود را بروز رسانی کنید

با بروز رسانی محتوای قدیمی و ایجاد لینک های مناسب ، دسترسی کاربران و ربات های گوگل به این صفحات راحت تر و سریعتر و بیشتر خواهد بود . این موضع باعث میشود که رنک صفحات قدیمی افزایش یابد و در نتیجه در سئو کلی سایت شما تاثیر مستقیمی میگذارد .

با لینک کردن مطالب جدید و قدیمی ، ساختار سایت خود را یکپارچه کنید

7- سلامت لینک ها را بررسی کنید 

در زمان بروزرسانی محتواهای شما ، معمولا بصورت اشتباهی برخی لینکها تغییراتی خواهند کرد . همیشه لینک های سایت تحت بررسی قرار دهید تا از وجود لینک های شکسته و 404 مطلع باشید و آنها را برطرف کنید

لینک های شکسته در فرایند لینک سازی شما مشکلات زیادی بوجود خواهند آورد و برای بررسی آنها میتوانید از پلاگین های وردپرس یا برخی سایتهای ارائه این خدمات استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *